Event tracking

Ook wel: event measurement

Event tracking is een methode binnen webanalyse om niet alleen de bekeken pagina's vast te leggen, maar ook andere interacties en bijbehorende kenmerken te registreren. Zoals op welke buttons en links iemand klikt. Dit levert interessante statistieken over het gebruik van je website en het gedrag van bezoekers op. 

De resultaten van event tracking kunnen onder andere worden gebruikt voor het optimaliseren van teksten en het ontwerp van pagina's voor conversie en het verminderen van frictie. Event tracking kan ook worden toegepast om het gebruik van apps te analyseren. Vaak wordt event tracking toegepast in combinatie met A/B-testing.

Voorbeelden van event tracking

Enkele voorbeelden van acties van bezoekers die met behulp van event tracking gemeten kunnen worden:

Bekende tools die event tracking ondersteunen zijn Hotjar, Google Analytics en Google Tag Manager.

Event tracking strategie

Bij het toepassen en analyseren van event tracking is het handig om van te voren een strategie te bepalen. Het instellen van metingen kost tijd en het is zonde om gebeurtenissen te registreren waar je vervolgens niets mee doet.

Voor zinvolle event tracking worden gebeurtenissen vaak gekoppeld aan de belangrijkste KPI's van een website. Welke gebeurtenissen en delen van je website zijn belangrijk? Welke onderdelen wil je verbeteren en welke gebeurtenissen wil je hiervoor meten? Ben je van plan een redesign uit te voeren, de sitestructuur of navigatie te verbeteren of je content te vernieuwen, track events dan zowel vóór als na de migratie.

Let bij het instellen van event tracking ook op de naamgeving van je events. Ken aan elke gebeurtenis een categorie, actie en label toe en wees zo consistent mogelijk in de benamingen. Dit helpt je later bij het doorzoeken en interpreteren van de vezamelde data.

Gerelateerd aan event tracking

Categorieƫn