C-merk

Ook wel: wit merk of discountmerk

Een C-merk is een goedkoop merk waarvan de artikelen zich richten op de onderkant van de markt. In tegenstelling tot A-merken en B-merken richten C-merken zich op doelgroepen waarvoor prijs de belangrijkste motivatie is om voor een product te kiezen. Kwaliteit is voor deze consumenten minder belangrijk en merkbeleving en naamsbekendheid speelt nauwelijks een rol.

Voor C-merkproducten wordt geen reclame gemaakt, ze hebben een eenvoudige verpakking en ze worden dikwijls geproduceerd met goedkopere grondstoffen. Het kan voorkomen dat C-merkproducten uit dezelfde fabriek komen als A-merken en/of B-merken, als onderdeel van een strategie om met dezelfde fabriek de markt zo breed mogelijk te kunnen bedienen.

Een C-merk kan zowel onafhankelijk zijn of eigendom van een concern met meerdere merken. Als een C-merk eigendom is van het winkelbedrijf waar het wordt verkocht spreken we over een huismerk of eigen merk.

Gerelateerd aan C-merk

Categorieƫn