Bel-me-niet Register

Ook wel: BMNR

Het Bel-me-niet Register is een database van telefoonnummers, waarin consumenten zich kunnen laten inschrijven als zij niet ongevraagd telefonisch benaderd willen worden door bedrijven. Mensen die staan ingeschreven in het register mogen niet ongevraagd gebeld worden. De wetgeving rondom het register betekent dat in ons land een opt-out principe geldt voor telemarketing. Consumenten die zich niet bij het Bel-me-niet Register hebben aangemeld kunnen in principe vrij benaderd worden.

Het register wordt beheerd door de Stichting Infofilter. Door een wijziging in de Telecommunicatiewet zijn bedrijven sinds 2009 verplicht om eerst het Bel-me-niet Register dienen te raadplegen. Tot die tijd had het register een vrijwillig karakter.

De instelling van het register is een antwoord op de overlast die veel mensen ervaren van telemarketeers. In het zelfde jaar is ook het versturen van spam aan bedrijven verboden. Eerder was al een spamverbod voor particulieren in werking gesteld.

De verplichting in de wet hanteert de brede definitie van het begrip 'consument', dus met in begrip van eenmanszaken, vof's en maatschappen. Naast particulieren kunnen ook dit soort bedrijven zich aanmelden. Ondernemingen met rechtsvormen als BV en NV kunnen zich niet inschrijven.

Inschrijving in het Bel-me-niet Register

Inschrijven kan onder meer via de website van het register. De inschrijving gaat op basis van telefoonnummer. Om een einde te maken aan ongevraagde telefoontjes op verschillende nummers, bijvoorbeeld uw vaste en mobiele nummer, dienen deze telefoonnummers dus apart ingeschreven te worden.

Bij de inschrijving kan worden gekozen tussen een volledige blokkering, of een blokkade voor bedrijven in één of meerdere van de volgende categorieën:

Klanten benaderen en recht van verzet

Een uitzondering voor de verplichting vooraf het Bel-me-niet Register geldt voor klanten en voormalige klanten van een bedrijf. Mensen die klant zijn (geweest) mogen ook worden gebeld wanneer ze in het register staan vermeld. Als (oud-) klanten dit niet op prijs stellen, kunnen zij gebruik maken van het recht op verzet. Hierbij dient het bedrijf de telefonische gegevens van de betreffende persoon uit alle marketingbestanden te verwijderen.

Sinds 2011 dienen bedrijven aan het eind van elk gesprek te wijzen op het Bel-me-niet Register en het recht van verzet. Mensen kunnen hier gebruik van maken met behulp van een bandje of mondeling via de telemarketeer die men aan de lijn heeft. Deze mogelijkheid wordt direct opt-out genoemd.

Gerelateerd aan Bel-me-niet Register

Categorieƫn