Anonimiteit

Anonimiteit wil zeggen dat iemands identiteit niet bekend is. Het Griekse 'anonymia' betekent letterlijk 'zonder naam'. Vaak wordt bij anonimiteit de persoonlijke identiteit bewust onbekend gehouden. De wens om anoniem te blijven kan verschillende redenen hebben. De meest algemene is het beschermen van de privacy.

In het dagelijks leven komen veel situaties voor waarin anonimiteit heel natuurlijk is. Als onbekenden van elkaar hoef je je lang niet altijd aan elkaar voor te stellen. Tijdens een gesprek met een winkelmedewerker of op straat met een voorbijganger is het heel gewoon om anoniem te blijven. Naast het beschermen van de privacy kan vrijheid een belangrijke motivatie zijn voor anonimiteit, bijvoorbeeld bij het invullen van een stembiljet tijdens verkiezingen.

Anonimiteit op het internet

Door de opkomst van internet en e-commerce is het steeds moeilijker om anoniem te blijven. Om een bestelling te kunnen plaatsen bij een webwinkel moet je gegevens met de webshop delen die een fysieke winkel voor de afhandeling van je aankopen niet nodig heeft. Bedrijven maken daarnaast gebruik van de technische mogelijkheden om interesses en gegevens van websitebezoekers en klanten te verzamelen en profielen te maken, zodat zij bijvoorbeeld gerichter kunnen adverteren.

Op het internet gebeurt dit bijvoorbeeld door surfgedrag op bepaalde websites te volgen met behulp van cookies. Het gebruik van cookies en andere persoonsgegevens voor marketingdoeleinden is sinds enkele jaren aan regels gebonden, onder meer vastgelegd in de AVG en wat populair bekend is als de cookiewet.

Afzender onbekend

Van boeken en andere publicaties is de schrijver soms niet bekend. Dit kan zijn omdat de maker van het werk zelf onbekend wenste te blijven, maar het kan ook zijn dat de naam van de auteur in de loop der tijd verloren is gegaan. Om je identiteit geheim te houden kun je er ook voor kiezen te schrijven onder een pseudoniem.

Dankzij het web is het erg laagdrempeligheid geworden om informatie te publiceren zonder je naam kenbaar te maken en je echte identiteit prijs te geven. Op veel sociale media en op websites waar je kunt reageren of recensies kunt plaatsen wordt de opgegeven naam van de gebruiker of auteur niet gecontroleerd. Hierdoor is het aantal anonieme teksten en andere creatieve uitingen waarvan de identiteit van de maker niet bekend is wereldwijd flink toegenomen.

Bij het voeren van een telefoongesprek kan de ontvanger dankzij nummerweergave zien welk nummer er belt. Grotere organisaties kiezen er vaak voor om anoniem uit te bellen, zodat het uitgaande nummer niet zichtbaar is.

Gerelateerd aan anonimiteit

Categorieƫn